“Казочка”

ЛЯЛЬКОВИЙ ТЕАТР

«КАЗОЧКА»

     Театр належить до найдревніших, найпоширеніших і найдемократичніших видів мистецтва жодні свята не обходились без яскравих, пишних театральних дійств. Народ любить театральне мистецтво – невичерпний скарб культури.

      Особливість театрального мистецтва в тому, що його природа синтетична, вона включає в себе різні види мистецтва – музику, літературу, живопис, скульптуру. Вміло поставлена робота театрального колективу, має допомогти виховати, розвинену особистість з високими духовними та фізичними якостями. Театр вивчають у ЗЗСО, школах мистецтв. Він створює оптимальні умови для співтворчості юних глядачів, для пробудження їх до творчості, театр виступає в найбільш захоплюючій  формі – грі.

    Гімназійний театр звичайно, має свої особливості. Він відрізняється від професійного тим, що перш за все виховує самих учасників сценічних видовищ, служить для розвитку їх творчих сил.            Розвитку творчих здібностей учасників гімназійного театру можна досягти лише в тому випадку, якщо практична діяльність гуртківців буде тісно поєднана з теорією театрального мистецтва.

    Керівник,  уміло будуючи роз’яснювальну роботу повинен добиватись, щоб кожен  учасник театрального колективу в усьому показував приклад іншим. Перш ніж приступити до занять з колективом, керівник повинен уявити весь обсяг роботи, необхідної для різнобічного виховання його учасників.

      З 2007 року в нашій гімназії працює ляльковий театр «Казочка», який створив і очолив вчитель музичного мистецтва Драган Олександр Васильович. На даний час у театрі займаються учні 5-х – 7-х класів. Діти разом з Олександром Васильовичем пишуть сценарії вистав, створюють лялькових персонажів, підбирають музичний супровід, створюють декорації, проводять репетиції, а потім, грають вистави для учнів молодших класів, на конкурсах, в мовному таборі. Репертуар в основному спрямований на аудиторію учнів початкових класів.

    Цікавою особливістю у роботі театру є обов´язкове обговорення після вистави усіх моментів: що вдалося, що не вдалося, що можна замінити, а що було просто блискучим ходом. Обговорення відбувається у теплій, дружній атмосфері за круглим столом.

    Неодноразову можливість гідно оцінити роботу учасників лялькового театру мали не тільки гімназисти та їхні батьки, але й мешканці міста, адже наш ляльковий театр з 2007-2008 навчального року є постійним призером у міському конкурсі «Сузір’я Бердичева». В 2016 році  вихованці лялькового гуртка «Казочка» стали переможцями у своїй номінації, посівши почесне перше місце.

    Колектив має великі творчі плани, на здійснення яких витрачає багато сил та наснаги. Має велике бажання ще не один раз радувати глядачів хорошими виставами і здобувати перемоги не тільки на міських, але й загальноукраїнських театральних конкурсах.

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ

Устаткування театру

     Для театральної вистави необхідний сценічний майданчик. У нашому ляльковому театрі сценою служить ширма, яка приховує від глядачів акторів, керівників ляльок, і визначає простір, в якому діють ляльки. З зовні ширму задрапіровано тканиною, для ефектного вигляду тканину можна зібрати в складки – задрапірувати.

      “Задник” служить фоном для декорацій, він зазвичай нейтрального кольору: сірий, блакитний або темно-синій. Декорації кріпляться на передній планці ширми – грядці. Декорації в ляльковому театрі мають бути лаконічні: чим менше всього нагромаджено на ширмі, тим вільніше лялькам рухатися і легко грати.

Виготовлення декорацій, ляльок.

      Учні малюють ескізи ляльок, декорацій до спектаклів, які готуються показати. Знайомляться з технологією виготовлення ляльок і декорацій з різних матеріалів.

Постановка спектаклю

    Постановка спектаклю – це вираження естетичної позиції колективу і, звичайно ж, велика копітка праця. Учні обговорюють п’єсу, визначають героїв і їх поведінку в п’єсі, характер, взаємини між героями, виділяють головну думку, послідовність подій.

Знайомство з п’єсою

     Обговорення сюжету п’єси, характерів героїв, їх взаємовідносин, мети і завданнь героїв, шляхів їх вирішення.

Читання по ролях

      Розподіл ролей між вихованцями і читання п’єси по ролях.

Репетиція мізансцен

   Репетиція пєси проводиться частинами, спочатку відпрацьовуються невеликі епізоди, поступово переходячи до всього спектаклю. Керівник добивається, аби вихованці усвідомлено застосовували в спектаклі правила ведення ляльок (поява і зникнення ляльки, нахили і жестикуляція, звернення ляльок один до одного або до певного об’єкту).

Індивідуальна робота над роллю

   Враховуються конкретні особливості персонажа, зовнішність ляльки, її пристрій і можливості. Лялька, що говорить, повинна підкреслювати найбільш важливі слова рухами голови або рук, так само як і людина в житті. Вправи з ляльками (зарядка, ходьба, біг, присідання, повороти, робота ляльок з предметом).

Акторська майстерність

   Вправи на увагу, пам’ять, уяву. Розвиваючі вправи на фізичне самопочуття, зорове сприйняття, відчуття ритму і так далі. Етюди  з ляльками – індивідуальні,  колективні.

Сценічний  рух ляльковода

    Вправи на координацію рухів, темпоритм, м’язова увага, звільнення м’язів, жест, постава, центр тяжіння. Пластичні етюди.

Сценічна мова

   Дихальна гімнастика, вправи артикуляцій, мова в русі, дикція, гігієна голосу, робота із скоромовками, текстом описового характеру.

Музика до спектаклю

   Музика є невід’ємною частиною лялькового спектаклю. Вона може передувати початку спектаклю і служити фоном для його окремих моментів. Музика підкреслює ритмічність рухів ляльок і в музичних номерах. Підбір музики до спектаклю, репетиція з музичним супроводом.

Музичні номери з ляльками

       Репетиція придуманих самими вихованцями музичних номерів з ляльками.

Генеральна репетиція

   Показ готового спектаклю художній раді студії з музикою і декораціями. Обговорення спектаклю після генеральної репетиції.

Прем’єра спектаклю

     Показувати спектакль глядачам можна лише тоді, коли він добре відпрацьований в деталях і злагоджений в цілому. Прем’єра спектаклю – свято його народження.

Обкатка спектаклю

      Неодноразовий показ спектаклю глядачам.